Mei: de maand dat alle vogels een ei leggen. Er wordt inderdaad traditioneel in deze maand wat afgesjouwd door onze gevleugelde vrienden met takjes, strootjes en geitenharen. Maar ook wij zijn druk. Niet met het leggen van eieren, maar wel met het leggen van bonen en het zaaien en planten van andere groenten en bloemen. Bonen leg je bij warm weer en niet te diep. Ze moeten de klok horen luiden wordt traditioneel gezegd. Bonen mogen niet vaker dan eens per zes jaar op hetzelfde stukje grond groeien. Wanneer ze kiemen en net boven komen, vormen ze een heerlijk hapje voor muizen en duiven. Als het planten worden, komen reeën eraan knabbelen. Ieder jaar worden dus beschermende maatregelen genomen. Bonen halen stikstof uit de lucht en leggen die vast in de bodem. Dat betekent dat je de grond niet extra hoeft te bemesten.
Zo hebben alle zaden hun eigen gebruiksaanwijzing. Allemaal vragen ze wat anders van de grond en hebben ze een ander tijdstip waarop ze gezaaid kunnen worden. Sommige kunnen niet direct in de Hollandse volle grond, maar zaai je eerst voor in de kas. Er zijn er zelfs die je eerst de illusie van een winter moet geven door ze een paar dagen in de diepvries te leggen. Wanneer je ze eruit haalt denken ze: hé, het is lente! En dan doen ze hun ding.
Toen ik meer dan 20 jaar geleden begon met moestuinieren, was dit nog abracadabra voor me. Eerlijk gezegd had ik helemaal geen zin om dat allemaal te leren. Een tuinplan maken, wisselteelt? Wat een gedoe!
Ik doe gewoon maar wat en dan zie ik wel. Maar zonder de benodigde kennis mislukt er veel en gaat de lol er snel af. Andersom: hoe meer kennis, hoe leuker het wordt. Hoe meer ik leer, hoe meer plezier ik in het leren krijg. Daarbij heb ik wel de ruimte nodig om op mijn eigen manier te leren. Soms uit boeken, soms via google, maar vaak ook door te doen.
Je leert het meest van je eigen successen en nog meer van je eigen mislukkingen. Dat maakt leren tot een spannende activiteit. Je moet er wat voor doen en je moet durven falen. Er is nog zoveel om te leren waardoor je leven mooier wordt. Niet alleen door de kennis en vaardigheden die je opdoet, maar ook door het plezier waarmee je kunt leren.